analysis

«ΕΚΦΡΑΖΩ ΤΗ ΣΚΕΨΗ ΜΟΥ ΜΕ ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΠΗΛΟ»               

Το πρόγραμμα αυτό στοχεύει στο να χρησιμοποιηθεί η κεραμική τέχνη σαν μέσο στήριξης της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι μαθητές καλούνται να αποδώσουν με τρισδιάστατες εικόνες από πηλό θέματα της διδακτέας ύλης. Δουλεύουν συλλογικά, χωρισμένοι σε ομάδες, ενώ κάθε μαθητής κατασκευάζει κάτι διαφορετικό. Τα έργα κάθε ομάδας συνδυάζονται για να αποδώσουν κάποια συγκεκριμένη εικόνα. Στο τέλος, κάθε ομάδα αναπτύσσει σε κάποιο κείμενο την ιδέα της πάνω στο θέμα που πραγματεύτηκε, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί σαν λεζάντα για το έργο της.

Το πρόγραμμα υλοποιείται σε τέσσερεις φάσεις:

1ηΦάση: Ο εκπαιδευτικός πραγματεύεται στο σχολείο κάποιο θέμα της διδακτέας ύλης ή της ευέλικτης ζώνης(π.χ. τα διδάγματα από την επανάσταση του 1821).Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες δύο έως πέντε ατόμων και κάθε ομάδα καλείται να αποδώσει με σκίτσο μία συγκεκριμένη έννοια( π.χ. διατήρηση της παράδοσης κατά τη διάρκεια της σκλαβιάς). Οι ιδέες των παιδιών παίρνουν την τελική μορφή τους μετά από συζήτηση με τον κεραμιστή, που τα καθοδηγεί στα πρακτικά θέματα της κατασκευής αυτών των εικόνων με πηλό.

2η Φάση: Οι μαθητές επισκέπτονται το εργαστήριο κεραμικής και συμμετέχουν σε μία παρουσίαση διάρκειας περίπου τριών ωρών. Με βιωματικό τρόπο(επεξεργασία υλικών, πειράματα κλπ) αποκτούν μία πολύ σφαιρική γνώση για τον φυσικό πηλό. Εκπαιδεύονται για το πώς θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τις ιδιότητες του πηλού για να κατασκευάσουν συγκεκριμένα αντικείμενα. Εξασκούνται για το πώς μπορούμε να αποδώσουμε ακόμα και αφηρημένες έννοιες(π.χ. διχόνοια ,υπερκαταναλωτισμός ) με τρισδιάστατες εικόνες πλασμένες από πηλό.

3η Φάση: Κάθε τάξη ( μέχρι 25 άτομα) κατασκευάζει τα κεραμικά της, έχοντας την απαραίτητη τεχνική υποστήριξη. Αυτό γίνεται είτε στο εργαστήριο είτε σε κάποιο χώρο του σχολείου και διαρκεί περίπου δύο ώρες. Ο κεραμιστής παρακολουθεί τα παιδιά κάνοντας διορθώσεις αποκλειστικά τεχνικού χαρακτήρα, χωρίς να αλλάζει τίποτε στη μορφή των έργων των παιδιών.

4η Φάση: Τα κεραμικά ψήνονται και χρωματίζονται στο εργαστήριο, χωρίς την παρουσία των παιδιών.                       Οι μαθητές δεν συμμετέχουν σε αυτήν τη φάση για τους εξής λόγους : α) είναι πρακτικά αδύνατη η τριπλή μετακίνησή τους από το σχολείο με τον ίδιο προορισμό β) για τη διδαχή της χρήσης του πινέλου πάνω σε τρισδιάστατα αντικείμενα απαιτείται μακροχρόνια εξάσκηση γ) βασικός στόχος είναι η ανάδειξη των ιδεών των παιδιών και όχι τόσο της ικανότητάς τους στα καλλιτεχνικά. Ο σεβασμός του κεραμιστή προς τους μαθητές, που διαφαίνεται μέσα από την περιποίηση των έργων τους κατά τη διακόσμησή τους , εκτός από τις ηθικές απολαβές που τους παρέχει( ικανοποίηση από την αναγνώριση της προσπάθειάς τους κα), κάνει φανερή την προοπτική εξέλιξης των καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων τους.

Η τελική μορφή των έργων παρουσιάζεται στους μαθητές, ο οποίοι καλούνται να προετοιμάσουν την έκθεσή τους , με λεζάντες και διατύπωση των σκέψεών τους πάνω στο θέμα που πραγματεύτηκε ο καθένας.

Βασίλης Πολιτάκης