cretaquarium1

ΜΙΝΩΙΚΟ ΧΤΑΠΟΔΙ

Νεοανακτορικής περιόδου 1500 π.Χ.

Αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα μοτίβου του “θαλάσσιου ρυθμού”,ο οποίος επιννοήθηκε από τους Μινωίτες και συνεχίστηκε από τους Μυκηναίους.

Μετά,όμως, την Μυκηναική επικράτηση παρατηρείται μία τυποποίηση και υπεραπλούστευση όλων των Μινωικών μοτίβων.

Ο θαλάσσιος ρυθμός,πιθανόν να δημιουργήθηκε σαν ένδειξη λατρείας προς τη θάλασσα

που πρόσφερε προστασία (στόλος),πλούτο(εμπόριο) και τροφή.

1.Κίνηση

Η έννοια της ζωής είναι συνυφασμένη με την κίνηση.Η κίνηση ,στον σχεδιασμό των Μινωικών μοτίβων καθιστά την διακόσμησή τους ζωντανή.

Τα Οκτώ πλοκάμια του χταποδιού,που κινούνται πάνω στην επιφάνεια των αγγείων,ενισχύουν αυτό το χαρακτηριστικό.

2.Φυσιοκρατία

Το Μινωικό χταπόδι του 1500 π.Χ.,παρότι Είναι γραμμικό σχέδιο,προσεγγίζει πολύ την εικόνα που συναντούμε στη φύση.

Ο τρόπος που απεικονίζεται(η έκφραση των ματιών του,οι λεπτομέρειες στις βεντούζες του)

και το ότι περιβάλλεται μόνο από στοιχεία του περιβάλλοντός του (φύκια,βράχια,κοχύλια)

-και όχι από διάφορα άλλα διακοσμητικά σχήματα- δίνουν την εντύπωση ότι ο καλλιτέχνης προσπαθούσε να δόσει με λιτές γραμμές

την ζωή του χταποδιού στον οικείο του χώρο.

Στα Μινωικά αγγεία,το χταπόδι βρίσκει την φυσική του κατοικία,

ενώ στα Μυκηναϊκά-αργότερα-φιλοξενείται σαν διακοσμητικό μοτίβο.

3.Ελευθερία έκφρασης

Το γεγονός ότι δεν υπάρχει συμμετρία στα πλοκάμια του Μινωικού χταποδιού, προκαλεί την αίσθηση της ελεύθερης έκφρασης.

Το ότι το χταπόδι καλύπτει τη συνολική επιφάνεια των αγγείων, χωρίς να περιορίζεται από άλλες ζώνες διακόσμησης,

δημιουργεί τα συναισθήματα της άνεσης και της χαλάρωσης,τα οποία οδηγούν στην ευχάριστη εικόνα της Μινωικής τέχνης.

4.Κάλυψη Μεγάλων επιφανειών

Πρακτικά,το χταπόδι λόγω του σχήματός τουμπορεί να καλύψει τις μεγάλες κοίλες επιφάνειες των αγγείων,

προσφέροντας αρμονία στη διακόσμησή τους,με τις αβίαστες αρμονικές καμπύλες των πλοκαμιών του.

“Αβίαστες”, γιατί φαίνεται ότι το χταπόδι απλώνεται, με φυσικές κινήσεις,όπου αυτό αισθάνεται άνετα

και δεν περιορίζεται από οποιοδήποτε διακοσμητικό στόχο του σχεδιαστή του.

Βασίλης Πολιτάκης