comparizon copy
Η συγχώνευση δύο πολιτισμών

Κατά τη Μέση Εποχή του Χαλκού (1900-1600 π.Χ.) οι Μινωίτες ασκούσαν επιρροή σε όλη την περιοχή του Αιγαίου. Αυτός ήταν ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για τη δημιουργία του Μυκηναϊκού πολιτισμού. Οι Μυκηναίοι υιοθέτησαν πολλά στοιχεία από τη Μινωική τέχνη και θρησκεία, τα οποία χρησιμοποίησαν δημιουργικά για να δημιουργήσουν το δικό τους – εξίσου σπουδαίο- πολιτισμό(επιβλητικές ακροπόλεις, πολεοδομία, υπέροχα κομμάτια τέχνης).

 

ΜΙΝΩΙΚΗ ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΟΥΣ ΜΥΚΗΝΑΙΟΥΣ

Θρησκεία: -Λατρεία ιερών κιόνων και δενδρολατρεία- Σπονδές, πομπές – Ιεροί εκστατικοί χοροί προς τιμή της Μητέρας Θεάς -Ιεροί κόμβοι, οκτώσχημες ασπίδες, ιερά κέρατα, υπαίθρια ιερά, βωμοί Τέχνη: Έμπνευση από τα Μινωικά μοτίβα διακόσμησης – Λεπτεπίλεπτες κατασκευές – Τεχνική κατασκευής κεραμικών και τοιχογραφιών.

 

ΜΥΚΗΝΑΪΚΗ ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΟΥΣ ΜΙΝΩΙΤΕΣ

ΘΡΗΣΚΕΙΑ:

Μετατροπή και μετονομασία μορφών της Μινωικής Μητέρας Θεάς σύμφωνα με την Μυκηναϊκή νοοτροπία  ( π.χ. η μορφή της Μητέρας Θεάς ως προστάτιδα των αγρίων ζώων μετατράπηκε σε Άρτεμις, θεά του κυνηγιού) . Στη γραμμική Β γραφή συναντάμε Μυκηναϊκές αναφορές στους θεούς: Ποσειδών, Ήρα, Δίας, Ερμής, Άρτεμις, μερικοί από τους οποίους αντικατέστησαν Μινωικές θεότητες.

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ:

Έμφαση στην επιβλητική παρουσία των κτισμάτων ( Κυκλώπεια τείχη, θολωτοί τάφοι στρατιωτών με οπλισμό ( κατά την καθαρά  Μινωική περίοδο δεν ενταφιάζονταν ο οπλισμός μαζί με τον στρατιώτη ) , δωμάτιο του θρόνου στην Κνωσσό.

ΤΕΧΝΗ:

Τοιχογραφίες: Προσθήκη θεμάτων με διαφορετική φιλοσοφία ( κυνήγι, άρματα, μάχες)

Κεραμική:

Α. Καινούργια στυλ διακόσμησης:

1.”Ανακτορικός ρυθμός” ( πιο τυποποιημένα μοτίβα, διακόσμηση σε ζώνες)

2. ” Μυκηναϊκή κοινή” τεχνοτροπία : – Εικονιστικός ρυθμός ( Από την Αργολίδα ) : φιγούρες ζώων , αρμάτων και ανθρώπων , συχνά συνδυασμένες σε σκηνές ( όπως βοσκής, κυνηγιού ή μάχης) – Ρυθμός του χταποδιού ( από τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα) : απεικονίσεις χταποδιών με γεμίσματα από διάφορα διακοσμητικά μοτίβα όπως ψάρια, πουλιά, έντομα, ροζέτες, τρίγωνα, γεωμετρικά σχήματα. – Πυκνός  ρυθμός ( από την Αργολίδα ) : πυκνή διακόσμηση που καλύπτει όλη την επιφάνεια του αγγείου. – Ρυθμός σιτοβολώνα ( από την Αργολίδα) : πολύ απλοποιημένη γραμμική διακόσμηση , που χρησιμοποιήθηκε λίγο πριν την κατάρρευση της εποχής του Χαλκού.

B. Καινούργια σχήματα αγγείων:

- Αρτόσχημα αλάβαστρα – Υπερυψωμένες και Ευφυραϊκές κύλικες – Κύπελα με προχοή - Θήλαστρο

Γ. Βελτίωσεις των τεχνικών τις κεραμικής:

Σημειώθηκε βελτίωση  της τεχνικής τόσο στα κεραμικά σώματα όσο και στη διακόσμησή τους. Αυτή η εξέλιξη μέσω των Μυκηναίων οδήγησε την κεραμική τεχνολογία της εποχής του Χαλκού στο μέγιστο επίπεδο.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ:

Επιβλήθηκε ένα πιο γραφειοκρατικό και πιο στρατοκρατικό καθεστώς.

 

Επιμέλεια κειμένου : Βασίλης Πολιτάκης , με τη βοήθεια συνεργατών αρχαιολόγων.